12 juni 2020 – een beetje regen

Rechts
Links

We hebben lekker spinazie en asperges gegeten. Heerlijk. Het eerste zaaisel aan de rechterkant was mislukt, maar het tweede zaaisel, links onder was heerlijk. Uitje en een teentje knoflook fruiten en dat de spinazie in de pan en laten slinken. Eitje en ham en wat asperges erbij….

Er is een beetje regen gevallen. Komende week valt er nog meer, maaar dat kan nooit meer genoeg zijn om de droogte te herstellen. Misschien valt het mee.

Van de dertig geplotte aardappels zijn er nog een stuk of tien boven de grond. De anderen lijzen zodanig bevroren dat het niks meer wordt. Achterop links zie je artisjokken. Daar zit luis in. Zojuist de luis getrakteerd op brandnetel thee. Zou dat werken?

De boontjes, de tarwe, de biertjes, de sla enzovoort doet het goed. Rechts voor zie de doperwten groeien en als je goed kijkt, komt er een rijtje witlof boven. Dat moet je volgen, want dat is nog lang niet klaar.

12 juni 2020

29 mei 2020 – nog steeds droog

Rechts
Links

Het is nog steeds gortdroog, ondanks al het gesproei. Er staat wat meer boven de grond maar rechts achter is een hele rij aardappels bevroren en ik vraag me af of die ooit nog weer boven komen. Rechtsvoor hebben we vandaag witlof gezaaid. Daar ontstaat de komende week een groene zoen vlak voor de doperwtjes. Dei klimmen omhoog.

Gelukkig is de tarwe nu wel aan het groeien. Deze tarwe komt van molen de Kroon in Klarendal. Daarachter is tarwe gezaaid van Vreeken zaden in Dordrecht en staan drie rijen met spelt. We hebben al heerlijk asperges en spinazie gegeten. Volgende week bieten. Wanneer je goed kijkt, zie je linksachter de tuinbonen opkomen. Hou ook de artisjokken in de gaten. Die gaan goed.

Artisjok van dichtbij.

29 mei 2020

17 mei 2020 IJsheiligen

Rechts
Links

Gelukkig, de ijsheiligen zijn het land uit. Ook dit jaar hebben ze weer de nodige schade aangericht. De cursus omgaan met teleurstellingen is weer volgeboekt. Mais kapot, paprika’s kapot, courgettes kapot. Het is verschrikkelijk. En dan komt door de droogte ook nog eens helemaal niets boven de grond. Nou ja niets…

We hebben heerlijke asperges gegeten. De spinazie die we gegeten hebben was lekker. De sla groeit dankzij het sproeien aardig door. De tarwe ziet er al mooier uit. Wat lukt, geeft moed. De mais hebben we opnieuw gezaaid. Zie foto.

Achter het huis hebben we nu een bak. De tomaten daarin staan er mooi bij en de aardbeien zijn vast rijp tegen de tijd dat Wimbledon zou beginnen. Voor het huis staat een appelboom. Die heeft mooi gebloeid en die draagt ook vrucht. Helaas zit er allemaal luis in. Onze buurman, die ik deskundig acht, heeft aangegeven dat ik hem te kort gesnoeid heb. Dat zou de oorzaak zijn. Volgend jaar maar beter naar hem luisteren.

De druiven doen het geweldig met dit weer…..

17 mei 2020

30 april 2020 Droog…

Rechts
Links

Het blijft droog ook al is er de laatste dagen wat gevallen. Het is nog lang niet genoeg. Het wordt ook langzamerhand weer tijd voor de cursus “omgaan met teleurstellingen”: Wortels komen niet boven de grond, spruiten niet, radijs niet en de spinazie is een ramp. Over de tarwe ben ik onzeker. De plantjes van de markt doen het redelijk, dankzij het sproeien. De aardappels zijn zichtbaar, achter aan op de rechterkant.

Gelukkig al wel wat asperges gegeten. Volgens een onafhankelijke expert waren ze heerlijk zacht.

11 april 2020 – Tarwe gezaaid

Rechts
Links

Het is droog. Elke dag een beetje water geven. Vandaag tarwe gezaaid. De tarwe zit onder een doek waar muizen niet doorheen kunnen. Anders eten ze de tarwe op. Goed afgedicht met zand. Als de plantjes door het doek heenkomen dan mag het doek eraf. Voor het doek zie je de wintertarwe die we in september 2019 hebben gezaaid. Dat is een experiment. Het is tarwe van de molen. Nu heb ik 250 gram tarwe van Vreeken zaden gezaaid en 125 gram speld.

Tarwe

Overigens vandaag ook de eerste asperges geoogst. Zin aan. Morgen bij het paasontbijt met eiersalade met bieslook (ook vandaag geoogst).

11 april 2020

19 maart 2020

Rechts
Links

Drie kwart van het spitwerk zit erop. Het is nog te koud om van alles te zaaien in de grond. Onder glas zou kunnen, maar helaas de kas is weg. Sommige dingen kunnen al wel. Morgen naar de markt om te kijken of er wat plantjes zijn. Ik ben niet planmatig. Ik noem de tuin mijn “rommel maar wat aan” hobby. KWW: kijken wat ’t wordt…

19 maart 2020

De kop is eraf…

We kunnen beginnen met planten en zaaien. Aardappels recht achterin, aardbeien naar huis en dan spinazie vooraan. Heerlijk weer om te spitten. Mijn sportschool in de open lucht.

Aardbeien geplant in de bak achter het huis

We gaan weer beginnen!!!!

Gisteren “mestdag” gehad. Dat is de traditionele start van het tuinseizoen. Er wordt 10 kub mest gebracht en dat wordt met een groot aantal leden van de vereniging over de tuinen verdeeld. Morgen begin ik met spitten.

Er is al heel wat gebeurd. De kas heeft het begeven tijdens de eerste storm van het jaar. Verder hebben we een nieuwe bak gemaakt waar we thuis allerlei dingen kunnen verbouwen, zoals aardbeien en tomaten. En misschien kunnen we die bak ook gebruiken als kweekbak. In de tuin gaan we voor aardappels, tarwe, groenten en kruiden. We gaan het zien!! Af en toe volgt hier een verslag. Hopen dat er minder muizen dan vorig jaar zijn.

15 maart 2015