
Zo was de kardoen op z’n mooist, volop in bloei. Maar zo is hij als de bloei eruit is:

Maar dan gaat de kardoen zaad produceren:

30 augustus 2020

Zo was de kardoen op z’n mooist, volop in bloei. Maar zo is hij als de bloei eruit is:

Maar dan gaat de kardoen zaad produceren:

30 augustus 2020



Het is al bijna herfst. Sommige stukken grond zijn zwart. De tarwe is eruit en het loof van de bonen ligt op het land. Ook de witlof is eruit. Deze ligt nu op het land te drogen. De wortels liggen onder het groene loof. Zodra het loof verdroogd is, gaan de wortels mee naar huis en zetten we ze omgekeerd in een emmer. Er komt dan in plaats van groenlof een krop witlof. De emmer staat in het donker. Vorig jaar hadden we best een paar aardige stronkjes.

Vorig jaar in september / oktober heb ik tarwe gezaaid. 250 gram van de molen en 250 gram wintertarwe van Vreeken’s zaden. Dat zaad van Vreeken is vergaan in de winter en dat van de molen is doorgegroeid naar volwaardige tarwe. Op de plaats van de wintertarwe heb ik zomer tarwe gezaaid en dat is ook opgekomen en volgroeid. het meest is geoogst, maar ik schat dat bijna 40% is vernietigd door de muizen. Inmiddels heb ik ruim 1 kg geoogst en daar ga ik meel van maken. Met de 500 gram van vorig jaar heb ik dus anderhalve kilo te malen. Hieronder een paar foto’s gedurende het proces.










18 augustus 2020



Nou ja we beginnen weer opnieuw. Links voor is het schoon. De asperges mogen doorgroeien tot bloeien. Op het veld van de tarwe gaan we bodemverbeteraar zaaien. Eerst gaat daar nog de witlof van rechtsvoor uitrusten. Die witlof is nu nog helemaal groen. Achter de witlof zie je prei. Daar eten we dagelijks van. Verder is de haver zichtbaar en zijn nieuwe winterpreiplantjes gepoot. Ook wat andijvie plantjes en boerenkool. De uien die hebben gestaan zijn inmiddels gedroogd en ook geschikt voor consumptie.
18 augustus 2020

Het wordt een mooi wijnjaar. We gaan het weer proberen en hopen dat de helft niet door de kamer vloeit, zoals twee jaar geleden. Nog steeds is op het eiken parket zichtbaar wat er toen gebeurde. Nu 28 juli ziet het er zo uit van boven en van onder.
Rond 13 september gaan we oogsten.
28 juli 2020


We hebben hard gewerkt. Vooral aan de linkerkant kun je dat zien. De omheining tegen de muizen van de tarwe is weer opgeruimd. Heeft weer niet echt geholpen. Wel kun je nu mooi de zwarte grond zien, een paar bloemen (er zijn er meer dan er op de foto staan), de asperges die nu vrijuit mogen doorgroeien, een een rijtje wortels en een rij bietjes. Die zijn gezaaid en moeten nog groeien. Op de plek van de tarwe kan nog “najaarsspinazie” worden gezaaid. Ook lekker.
Aan de rechterkant zijn de radijsjes geoogst. Deze zijn voor de twee konijnen, die sinds enige tijd ook tot de familie behoren. De witlof groeit lekker door. Dat is nu nog groen blad. Wanneer je wilt wat daar bij komt kijken: kijk hier.
27 juli 2020
We zijn een week niet op de tuin geweest en benieuwd hoe het ervoor staat. Zijn de bonen ver genoeg? Er zijn er zat. Naast bonen zijn er bieten, wortelen, rode kool, tuinbonen, aardappelen, uien en prei.
Vorige week heb ik de tarwe geoogst. Dat moest wel, want de muizen eten het op. De tarwe droogt normaal gesproken op het land. Nu ligt het op een doek op een bed.





Om graankorrels te kunnen bewaren en te malen moet het graan droog zijn. Ook dat is een wetenschap. Kijk hier: https://broodsmakelijk.nl/graan-bewaren.
25 juli 2020



Achter bloeien de bonen (foto) en de paprika. Wanneer aan al die bloemetjes bonen komen, hebben we voor een weeshuis bonen. Je weet niet hoeveel je moet zetten soms. We hebben twee courgette planten van een collega tuinder. Echt: courgette in de soep, door de rijst, bij de pasta, gebakken. We worden een courgette. Sla gaat ook goed. Bieten, uien en witlof (vooraan rechts) ook. Maar de aardappels en de tarwe zijn een drama. De muizen eten weer lekker van de tarwe. Een enkeling laat het leven daar door in een val te lopen.
Wat mooi is, is de artisjok. Op de foto boven zie je een uitgebloeide, net in de bloei staande en een nog komende bloem.
16 juli 2020
Vanmiddag liepen we langs een akker hier in de buurt en zagen we de duiven van de gerst eten. De gerst is rijp dus. Zodra een groente rijp is, weten dieren dat het lekker is en gaan ze aan de gang. Ik moet naar de tuin, zei ik, een net over de tarwe leggen! Die duiven leken me ook een gevaar voor mijn tarwe. Om het veldje met de tarwe had ik al een speciaal “anti muis net” gemaakt, zodat de muizen er niet bij kunnen. Kom ik aan op de tuin, blijkt de eerste tarwe reeds te zijn opgegeten. Dat is niet best. Er stond al een muizenval tussen de tarwe en inderdaad zat er ook een muis in. Er was dus al een muis bij de tarwe!!! Hoe kwam die daar?

Inmiddels staan er vier muizenvallen tussen de tarwe. Ik heb wat nog niet geheel rijpe tarwe geoogst en ga morgen weer kijken. We zullen zien of ik de strijd kan winnen.
Gelukkig is er ook goed nieuws: gezaaide wortels en bieten komen boven de grond. Dat werd tijd. Eigenlijk al veel te laat. Maar ook: we eten bijna iedere dag uit de tuin. Heerlijk. Ook om te maken. En verder: De artisjok bloeit.

8 juli 2020



Het is ander weer. Het onkruid groeit als kool. Ook dit jaar zijn er successen (bieten, sla, andijvie, oregano, peultjes) en drama’s. Met name de aardappelen zijn mislukt. Eerst zijn ze bevroren. Dat is niet zo erg: meestal groeien ze dan wel door. Maar in dit geval zijn de meeste aardappels in de derde rij echt bevroren en hebben het loodje gelegd. Dit, ondanks dat de moeder van onze tuinbuurvrouw zegt dat het niet erg is dat aardappels bevriezen. De paar aardappels die over zijn, zijn aangevreten door de coloradokever. Een verschrikkelijk beest dat al het loof opeet en de aardappel niet laat groeien. Soms weet je niet waar een schepsel toe dient.
De tarwe gaat goed. Ik heb deze week de omheining tegen de muizen weer in stelling gebracht. De ene helft van de tarwe kunnen we voor de vakantie oogsten. Dat is tarwe gekocht op molen “De Kroon” in Arnhem. Waar zij het vandaan hebben, weet ik niet. De tarwe is vorig najaar gezaaid en heeft de winter door gemaakt. De andere tarwe zal ik in augustus oogsten, zodra we terug zijn van vakantie, Dan hebben we ook nog spelt, mais en boekweit. Dat zien we in augustus ook wel.

28 juni 2020